About Me

My photo
Thanks for all my member for the support.

Thursday, July 25, 2019

PROXY SERVER??

APA ITU PROXY SERVER??

Proxy server/(pelayan pemasangan)adalah pelayan komputer yang menyediakan perkhidmatan untuk menghantar permintaan pengguna ke pelayan lain di internet.
Pengertian Proxy Server

Related image
selain itu,PROXY SERVER melindungi pelanggan dengan menghalang sambungan langsung di antara mereka dan pelayan Internet, dan mereka juga membolehkan pentadbir memantau dan mengawal akses Internet.PROXY SERVER juga boleh berfungsi sebagai penapis kandungan, menghalang pelanggan daripada mengakses kandungan tertentu berdasarkan pelbagai kriteria seperti nama domain, jenis kandungan, atau jenis media.
cara kerja proxy server


MANFAAT PADA PROXY SERVER..

1. Simpan Bandwidth
Proxy server boleh digunakan untuk menjimatkan penggunaan jalur lebar daripada sambungan internet pengguna kerana proses caching yang menyimpan kuki dari tapak yang telah dikunjungi.


2. Meningkatkan Prestasi Internet
Proxy server boleh membantu meningkatkan prestasi rangkaian pengguna internet kerana penjimatan bandwidth.


3. Menyekat Tapak tertentu
Proxy server secara automatik boleh menyekat tapak yang mengandungi sara atau tapak yang tidak dikehendaki dengan ciri penapisan. Jadi dengan faedah ini, ia dapat menghalang pekerja membuka tapak diharamkan menerusi rangkaian internet tempatan syarikat itu.



4. Keselamatan Rangkaian Komputer
Seperti yang dinyatakan sebelum ini dalam artikel mengenai sever,proxy server boleh meningkatkan keselamatan komputer daripada serangan virus dan gangguan malware
Walaupun proxy server sangat berguna untuk keselamatan rangkaian komputer, masih terdapat kekurangan penggunaan proksi. Salah seorang daripada mereka adalah salah faham tentang laman web yang dianggap disekat oleh pelayan supaya ia perlu membuka kunci blok secara manual.



5. Akses Internet yang lebih cepat

Masih berkaitan dengan titik (#no.2), pelayan proksi boleh meningkatkan prestasi internet. Dengan cara itu, akses internet akan lebih cepat.

---------------------------------------------
SEKIAN SAHAJA MENGENAI PROXY SERVER!!
HARAP SEMUA USAHA SAYA MENULIS BLOG NIE MENJADI MANFAAT!! (>.<)

                         TYPING BY:KHAI,


No comments:

Post a Comment

COMMENT PLEASE!

kongfigurasi router

JUST MAKE YOUR DAY MORE GOOD!! pada hari ini saya akan megenalkan anda bagaimana hendak mengkongfigurasikan router.  ----------------...