About Me

My photo
Thanks for all my member for the support.

Friday, July 12, 2019


Perbezaan Antara 1G, 2G, 3G vs 4G dan 5G

1G: Audio Sahaja
Anda masih ingat telefon analog? Telefon bimbit bermula dengan teknologi 1G pada tahun 1980-an. 1G adalah generasi pertama teknologi tanpa wayar selular. 1G menyokong panggilan suara sahaja.
1G adalah teknologi analog, dan pada masa itu, telefon yang menggunakannya mempunyai jangka hayat bateri yang lemah dan kualiti suara yang agak teruk.
2G: SMS dan MMS
Telefon bimbit menerima kemas utama apabila teknologi mereka pergi dari 1G ke 2G. Ianya berlaku di Finland pada tahun 1991 pada rangkaian GSM dan secara berkesan mengubah sistem komunikasi telefon dari analog ke komunikasi digital.
Teknologi telefon 2G memperkenalkan panggilan dan teks, perkhidmatan data seperti SMS, mesej gambar, dan MMS.
Walaupun 2G digantikan dengan 1G dan digantikan oleh versi teknologi yang seterusnya, ia masih digunakan di seluruh dunia.
Kelajuan maksimum 2G dengan General Packet Radio Service (GPRS) adalah 50 Kbps. Kelajuannya ialah 1 Mbps dengan Kadar Data Dipertingkatkan untuk GSM Evolution (EDGE).
2.5G dan 2.75G: Data, Akhirnya
2.5G memperkenalkan teknik penukaran paket baru yang lebih cekap daripada teknologi 2G. Ini mengubah kepada versi 2.75G, yang memberikan peningkatan kelajuan tiga kali ganda secara teori. AT & T adalah rangkaian GSM pertama yang menyokong 2.75G dengan EDGE di A.S.
3G: Lebih Data, Panggilan Video, dan Internet Mudah Alih
Pengenalan rangkaian 3G pada tahun 1998 diikuti dengan kelajuan transmisi data yang lebih cepat, jadi anda boleh menggunakan telefon bimbit untuk panggilan video dan akses internet mudah alih. Istilah “jalur lebar mudah alih” pertama kali digunakan untuk teknologi selular 3G.
Seperti 2G, 3G berkembang menjadi 3.5G dan 3.75G dengan lebih pantas.
Kelajuan maksimum 3G dianggarkan sekitar 2 Mbps untuk peranti tidak bergerak dan 384 Kbps dalam kenderaan bergerak.
4G: Standard Semasa
Rangkaian generasi keempat, yang dikeluarkan pada tahun 2008, adalah 4G. Ia menyokong akses web mudah alih seperti 3G dan juga perkhidmatan permainan, TV mudah alih HD, persidangan video, TV 3D, dan ciri-ciri lain yang memerlukan kelajuan tinggi.
Kelajuan maksimum rangkaian 4G apabila peranti bergerak adalah 100 Mbps. Kelajuannya ialah 1 Gbps untuk komunikasi mudah alih rendah sebagai conttoh, apabila pemanggil bergerak atau berjalan.
Model telefon bimbit yang paling terkini menyokong teknologi 4G dan 3G.
LTE (Long Term Evolution) ialah peningkatan kelajuan dari 4G iaitu 4.5G.
5G: Generasi Terbaru
5G adalah teknologi tanpa wayar yang bertujuan untuk meningkatkan 4G.
5G menjanjikan kadar data yang lebih cepat, ketumpatan sambungan yang lebih tinggi, penjimatan tenaga, antara peningkatan yang lain.
Kadar jangkaan teoretik 5G adalah sehingga 20 Gbps sesaat.
#5G ini ada di makmal "RED HAT"..kami..>_<

No comments:

Post a Comment

COMMENT PLEASE!

kongfigurasi router

JUST MAKE YOUR DAY MORE GOOD!! pada hari ini saya akan megenalkan anda bagaimana hendak mengkongfigurasikan router.  ----------------...